Excel en de btw
Tijdens een training voor gevorderde gebruikers wordt de vraag gesteld hoe je de btw berekent in Excel. Ik maak hiervoor een extra tabblad aan, puur om het overzichtelijk te houden.

In kolom A plaats ik de omschrijving, in kolom B het percentage. Voor de uitleg heb ik kolom C en D toegevoegd.
Hoe ik aan het percentage ben gekomen staat in kolom C en in kolom D de uitgeschreven formuletekst =FORMULETEKST(C4). De cellen in kolom B krijgen de namen uit kolom A. Hiervoor selecteer je A2 tot en met B5.
Tabblad Formules | groep Gedefinieerde namen | Maken o.b.v. selectie.
Vervolgens kun je met deze namen gaan rekenen. Mocht in de toekomst het btw-percentage wijzigen, dan hoef je dit alleen aan te passen in jouw staatje en niet op 20.000 plekken in je werkblad. De wijziging wordt meteen overal doorgevoerd.

Wil je meer specifieke berekeningen maken? Heb je een andere vraag? Word ook digivaardig! Wist je dat je meerdere vragen kunt stellen als je een strippenkaart afneemt?