Office tips

Heb jij een vraag over een back-office programma waar je graag een antwoord op wilt of meer over wilt weten? Laat het me weten via het contactformulier en wie weet behandel ik jouw vraag in mijn eerstvolgende Office tip!

Hoe bereken je de btw | Officevraagbaak

Hoe bereken je de btw?

Tijdens de Learn@Lunchtime van februari werd de vraag gesteld hoe je de btw kunt berekenen.

In- of exclusief btw?

Wanneer je een factuur opmaakt is het bedrag meestal exclusief btw. Nadat je alle te betalen bedragen in een subtotaal hebt verwerkt bereken je over dat bedrag de btw. In Excel is dit =bedrag*btw.

Heb je nu een bedrag waar de btw al in verwerkt is dan moet je eerst berekenen hoeveel “eruitgehaald” moet worden. Het hoge percentage is in Nederland 21%. Om nu het btw-bedrag te berekenen moet je het gehele bedrag dan delen door 121%.

Ik licht dit hieronder toe in een kort filmpje.

De Learn@Lunchtime biedt iedere maand weer een nieuw gratis webinar. Het thema wisselt steeds. In maart komen de apps van Google aan bod.

Lees verder