Digivaardig en vooroordelen
Ik ben 34 en ik snap niks van computers.
Vanaf m’n 15e werkte ik in de buitenlucht. Na 25 jaar is m’n rug versleten. M’n baas biedt me een kantoorbaan aan. Maar ik heb nog nooit op een computer gewerkt.
Zonder in details te treden kan ik je verzekeren dat dit uitspraken zijn van 2 van mijn cursisten.
Het idee dat alleen ouderen moeite hebben met digitale vaardigheden is een misvatting.
Digitale vaardigheden hangen niet alleen af van leeftijd. Opleidingsniveau, de ervaring, en toegang tot technologie spelen een rol. En wat dacht je van interesse?
Misvatting 1
Oudere generaties zijn niet opgegroeid met de huidige digitale technologieën, daarom kunnen ze er niets mee.
Oma, 80+, schreef een brief aan mijn broer in Amerika op mijn eerste laptop. Zij was in haar jonge jaren secretaresse geweest en wist alle toetsen goed te vinden.
Misvatting 2
Ouderen zijn minder bekwaam met technologie.
Een behoorlijk vooroordeel. Scheer niet alle ouderen over één kam. Ik zou graag willen weten wat je dan onder ‘oudere’ verstaat.
Misvatting 3
Oudere mensen hebben moeite om bij te blijven met de snelle veranderingen in technologie.
O ja? Is dit leeftijdsgebonden dan? Volgens mij geldt dit voor mensen van alle leeftijden. Wat dacht je van interesse en de mogelijkheden om bij te leren?
Misvatting 4
Niet alle ouderen hebben evenveel toegang tot digitale middelen.
Duh… Geldt dit niet voor letterlijk iedereen? Veel gehoorde argumenten zijn financiële beperkingen, fysieke gezondheid of geografische locatie. En die zijn stuk voor stuk niet leeftijdsgebonden.
Conclusie
Digivaardig zijn varieert sterk van persoon tot persoon, ongeacht leeftijd. Er zijn ouderen die zeer bedreven zijn in het gebruik van technologie, terwijl er ook jongere mensen zijn met beperkte digitale vaardigheden.
Het is belangrijk om het stereotype te doorbreken dat alleen ouderen moeite hebben met digitale vaardigheden en in plaats daarvan te erkennen dat er een diversiteit aan vaardigheden bestaat binnen alle leeftijdsgroepen.
Ik krijg nog té vaak de opmerking ‘wat goed dat je dit doet, dat is wel fijn voor die oudjes’. Niet alleen stigmatiserend voor alle ouderen (als ik in een goede bui ben vraag ik wat ze denken dat de gemiddelde leeftijd is van mijn cursisten), hoe denk je dat jongeren (de jongste cursist was 18) zich moeten voelen?
Ik heb diep respect voor die jongere die besloot dat hij zijn vader wilde gaan helpen in de zaak, maar daarvoor toch echt wel meer van Excel moest weten. Op school ‘namen ze maar aan dat je het wel kon’.
Ik heb diep respect voor die leerkracht die bij me aanklopte en vroeg of ze mijn tips ook met haar leerlingen mocht delen (graag!).
Ik heb diep respect voor iedereen, ongeacht leeftijd, die besluit digivaardig te worden.